Beauftragen Sie einen internen oder externen vertraulichen Berater?

Beauftragen Sie einen internen oder externen vertraulichen Berater?

Text: Paul Drenth Letzte Aktualisierung: 23. April 2023 Bild:

Binnen een organisatie hebben vertrouwenspersonen een belangrijke rol. Hun functie is om een luisterend oor te bieden aan medewerkers die worden geconfronteerd met integriteitsschendingen, of het slachtoffer zijn van ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon helpt ongewenst gedrag te de-escaleren, zodat problemen niet buiten proporties groeien. Op deze manier draagt de vertrouwenspersoon bij aan een veilig werkklimaat voor iedereen. In dit vak wordt er onderscheid gemaakt tussen interne- en externe vertrouwenspersonen. Wij wegen de voor- en nadelen af voor werkgevers, zodat u de juiste beslissing kan nemen mocht u een vertrouwenspersoon overwegen.

Interne Vertrauensperson

Eine interne Vertrauensperson ist ein Mitarbeiter, der bereits in der Organisation tätig ist. In diesem Fall ist dieser Mitarbeiter zusätzlich zu seiner eigenen Position eine Vertrauensperson. Diese Person wird geschult und erhält Zertifikate, um die Rolle der Vertrauensperson zu übernehmen. Die Vertrauensperson soll unabhängig sein und bei Bedarf direkt an die Geschäftsleitung berichten. Wenn Sie sich dafür entscheiden, eine interne Vertrauensperson zu ernennen, sollten Sie das folgende Szenario im Hinterkopf behalten:

Büroleiterin Sophie und Kundenbetreuerin Merlijn haben einen Konflikt miteinander. Merlijn würde gerne mit einer Vertrauensperson darüber sprechen, aber nun stellt sich heraus, dass Sophie diese interne Vertrauensperson ist. Daher muss Merlijn mit einer externen Vertrauensperson sprechen.

Vor allem kleinere Unternehmen mit weniger Mitarbeitern sind häufiger von diesem Problem betroffen. Je kleiner das Unternehmen, desto schwieriger wird es mit der Unabhängigkeit des Vertrauensanwalts. In diesem Fall können Sie sich dafür entscheiden, eine externe Vertrauensperson auf einer einmaligen Basis zu beauftragen.

Vor- und Nachteile des internen Treuhänders

Feit is dat een interne vertrouwenspersoon de bedrijfscultuur goed kent, waardoor hij/zij eerder problemen kan signaleren en makkelijk te vinden is bij collega’s. Zij nemen deze persoon makkelijker in vertrouwen, waardoor de drempel lager kan liggen om contact te leggen. Dit heeft echter een keerzijde. Omdat de vertrouwenspersoon een bekende is van de medewerker, kan het juist lastiger zijn om met hem/haar vertrouwelijke informatie te bespreken. Daarnaast kan het moeilijk zijn voor de interne vertrouwenspersoon om objectief naar de situatie te kijken.

Es kann ein Interessenkonflikt zwischen der Rolle des Treuhänders und seiner anderen Funktion entstehen. Daraus kann die Vernachlässigung einer oder beider Rollen resultieren. Darüber hinaus kostet es Zeit und Geld, einen Mitarbeiter zur Vertrauensperson umzuschulen. Dann besteht auch die Möglichkeit, dass die interne Vertrauensperson kündigt, was dazu führt, dass die Organisation wieder Zeit und Geld in einen neuen Mitarbeiter investieren muss.

Vor- und Nachteile von externen Treuhändern

Organisaties kunnen ook een externe vertrouwenspersoon inzetten. Deze persoon werkt buiten de organisatie en vervult enkel de rol van een vertrouwenspersoon. Hij/zij is aangesloten bij een organisatie die zich hierin specialiseert. Uw medewerkers kunnen een beroep doen op de vertrouwenspersoon wanneer dat nodig is. Omdat een externe vertrouwenspersoon geen directe functie heeft binnen het bedrijf is deze persoon onafhankelijk en kan daardoor makkelijker een objectieve houding aannemen. Daarnaast hoeft de werkgever niet te investeren in kosten voor de bijscholing. Ook bent u zeker van professionele hulp en meest actuele kennis.

Kombination von internen und externen Vertrauensleuten

Die Unternehmen entscheiden sich auch immer häufiger dafür, sowohl einen internen als auch einen externen Vertrauensmann einzustellen. Diese Kombination gibt den Mitarbeitern die Möglichkeit zu wählen, mit wem sie sprechen wollen.

Doen ze dat liever met een collega, of toch liever met een persoon van buitenaf? Zo voorkomt u als werkgever eventuele problemen voor de interne vertrouwenspersoon, zoals eerder benoemd. Als we alle opties afwegen, lijkt dit de beste optie voor vele bedrijven. Omdat medewerkers zelf de keuze kunnen maken om het gesprek aan te gaan met een interne- of externe vertrouwenspersoon, wordt de drempel om een gesprek aan te gaan wellicht lager. Daarnaast is bij afwezigheid van de interne vertrouwenspersoon dit verzuim gemakkelijk op te lossen door de externe vertrouwenspersoon. Ook kunnen de vertrouwenspersonen met elkaar samenwerken, sparren of overleggen indien nodig.

Informieren Sie Ihre Mitarbeiter

Wenn Sie den Bund fürs Leben geschlossen haben, ist es an der Zeit, Ihre Mitarbeiter zu informieren. Untersuchungen des Ministeriums für soziale Angelegenheiten und Beschäftigung haben ergeben, dass die Mitarbeiter nicht immer wissen, dass die Unternehmen eine Vertrauensperson beschäftigen. Sie können nicht oft genug darauf hinweisen, dass eine Vertrauensperson zur Verfügung steht, wenn es nötig ist. Teilen Sie daher die Kontaktdaten der Vertrauensperson mit und besprechen Sie die Rolle der Vertrauensperson mit Ihren Kollegen.

Kontakt aufnehmen

Veel bedrijven hebben moeite met invulling geven aan deze nieuwe wetgeving, wanneer een vertrouwenspersoon verplicht wordt voor alle bedrijven. Om die reden hebben we een abonnement ontworpen voor mkb-bedrijven. Dit zorgt ervoor dat u voldoet aan de nieuwe wetgeving en dat u altijd een externe vertrouwenspersoon tot uw beschikking heeft. Meer weten? Wij helpen u graag.

Hinterlassen Sie Ihre Daten

für weitere Informationen.

Diesen Beitrag teilen? https://puntuit.nl/de/interne-oder-externe-vertrauliche-annahme/